Baggrund for praksisguiden

Matematik på iPadDen fjerde industrielle revolution taler om at 95% af verden befolkning vil have en mobil i lommen i løbet af få år. Ud over at det binder verden sammen gennem et netværk af kommunikation, skaber det også nye muligheder for læring globalt set. Adgang til viden et vilkår, der ikke kun er forebeholdt uddannnelsesinstitutioner - men alle.

Den teknologiske udvikling har aldrig gået hurtigere. Virkeligheden overgår ofte vores forståelse for, hvad der er teknisk muligt. Kunstig intelligens kan skabe kunst og improvisere musik på et niveau der overgår det menneskelige, samt handle autonomt uden menneskelig indgriben. Alt sammen gennem udvikling af algoritmer.

Vi er nået forbi det punkt, hvor teknologi alene understøtter læreprocesser, I dag definerer den i høj grad også processen.

Den digitale verden i dag

Børn og unge oplever digitalisering som relevant i deres liv. Hvordan gør vi det relevant for dem i dagtilbud og skole?

Dannelse i en digital samtid

I vores møde med den digitale verden interagerer vi og skaber selv indhold. Det er af enorm vigtighed, at vi har en forståelse for, hvordan systemer indsamler og bearbejder data om brugerne, og at vi værner om, at denne indsamling af data foregår på demokratiske principper, hvor adgangen til egne data er en personlig sag.

På den baggrund har Rudersdal Kommune lavet en digitaliseringsstrategi, med fokus på læring, fællesskaber og dannelse i en digital virkelighed.

Du finder digitaliseringsstrategien her