Guided Reading

Guided Reading mellemtrin

Guided Reading er for alle elever!
Alle klassetrin kan arbejde med Guided Reading, men organiseringen er anderledes om det er i indskolingen eller hos de ældre elever. Det kan du læse mere om her.
 Se også film om hvad Guided Reading kan - set fra ledelsen, lærerne og læsekonsulenten.

Hvad er Guided Reading?
Guided Reading er differentieret læseundervisning, hvor eleverne læser på små homogene hold med en underviser. I indskolingen er Guided Reading dagligt, da det er vigtigt med hyppig læsning for dels at få knækket læsekoden og dels for at blive en mere sikker læser.

På mellemtrinnet er Guided Reading på skemaet 1-2 gange om ugen, da det er vigtigt at holde fast i læsetræningen og også at bevare læselysten.

Hvad kan Guidede Reading - Se filmen

Fællesskab, læselyst og Guided Reading
I Rudersdal ønsker vi at give alle børn de bedste betingelser for at lære at læse. Alle elever møder skolen med en forventning om at skulle lære at læse. Og det skal de. Vi ved også, at der lige fra skolestarten er stor spredning i børnenes læsefærdigheder. Nogle elever lærer at læse hurtigt, andre skal bruge længere tid. Derfor skal børnene læse i forskelige bøger, der passer til deres niveau, så de alle får tilpasse udfordringer og deres læsning udvikles.

Med Guided Reading bliver det muligt at alle elever bliver udfordret på eget niveau, hvilket gør at eleverne oplever succes med læsningen og føler sig kompetente, hvilket igen øger deres læselyst.

Mange børn stopper desværre med at læse i ca. 4.-5. klasse. Vi ønsker at ændre det ved at give børnene gode læseoplevelse i medrivende bøger, og vi ønsker at skabe et læringsmiljø, hvor børnene oplever at lære af og med kammerater. At eleverne føler samhørighed med andre, giver lyst til læring og dermed også mere læselyst.

Hvordan organisere sin undervisning, så man kan lave Guided Reading?
I 0.-1 klasse
I 0.-1. klasse er der mange undervisere i rummet på en gang, så alle elever får de bedste muligheder for at blive læsere. Eleverne blandes på tværs af klasser, så de mest homogene hold kan laves.

Efter 1. klasse, på mellemtrinnet og i udskolingen
Efter 1. klasse er langt de fleste elever blevet læsere, og Guided Reading kan organiseres anderledes. Dansklæreren er nu alene om at lave Guided Reading og må derfor organisere sin undervisningen anderledes end traditionel klasseundervisning. Gode veje til organisering er at lave stations-, værksteds- eller projektundervisning, der muliggør fortsat at lave Guided Reading på homogene hold. Er dansktimerne parallellagt på en årgang, kan man fortsætte med at blande eleverne på årgangen.

Materialer
Der er indkøbt an masse lækre og spændende bøger til brug i 0.-6. klassetrin samt adgang til 12.000 digitale bøger til elever i 3.-5. klassetrin. God fornøjelse!

læselystlæsehold