Projektbaseret undervisning for alle børn

Mange af skolerne i Rudersdal udvikler sig i retning af mere projektbaseret undervisning. Det er en spændende udvikling – for det er en undervisningsform, som har mange gode potentialer i forhold til elevernes læring.

Samtidig viser erfaringerne, at det kræver en særlig opmærksomhed, hvis den projektbaserede undervisningsform også skal give deltagelsesmuligheder for sårbare elever – og særligt i forhold til børn, der har vanskeligheder inden for autismespektret.

Derfor har Netværket for Co-teachingklasserne i Rudersdal, samt vores Udviklingsgruppe for ressourceteam – i hvert sit fora - drøftet og erfaringsudvekslet, hvordan den projektbaserede undervisningsform kan tilrettelægges, så den giver deltagelsesmuligheder for alle børn.

Indeværende skriv er en opsamling på de erfaringer, der er gjort på kommunens skoler indtil nu – og de kan måske være en inspiration for dig, der er ved at planlægge et projektbaseret undervisningsforløb i den kommende periode.

Pointerne i skrivet knytter sig ikke an til specifikke forståelser eller tilgange til PBL, men knytter sig blot til nysgerrigheden om, hvordan vi sikrer deltagelsesmuligheder for alle i elever - også i mere åbne og frie undervisningsformer, der stiller større krav til elevernes organiserings-strategier og selvreguleringsstrategier i deres egen læreproces. Hvor eleverne løbende kan definere for sig selv: Hvor jeg er i min læreproces? Hvor skal jeg hen? Og hvad er mit næste skridt?

Pointerne er indhentet med et særligt fokus på børn med vanskeligheder inden for autismespektret, men er relevante for en langt bredere målgruppe af elever, der af forskellige grunde vil have brug for støtte for at lykkes i deres læring i de mere åbne og frie undervisningsformer - herunder hjælp til at målsætte, planlægge, regulere og evaluere egen læring.

Nogle af pointerne har karakter af opmærksomhedspunkter. Andre er eksempler på gode handlinger – som måske også kan være relevante andre steder med de nødvendige justeringer.

Erfaringerne knytter sig til 6 temaer:
• Tema 1: Ny og anderledes struktur i skoledagen
• Tema 2: Relationer og samarbejde
• Tema 3: Ansvar og selvledelse i egne læreprocesser
• Tema 4: Engagement og motivation
• Tema 5: Samstemte og tilgængelige voksne.
• Tema 6: Individuelle tiltag/hensyn