Praksisguide - Digitalisering

To elever og en lærer

Børn og unge fortæller, at de oplever digitalisering som relevant i deres liv. Vi skal derfor møde børn og unge med nysgerrighed på deres digitale verden. Vi skal dog samtidig have fokus på udviklingen af deres digitale kompetencer og understøtte deres evne til at forholde sig til en digital samtid. Vores opgave er at klæde dem på til et liv som verdensborgere i en digital verden.

Børns brug af medier udvikles kontinuerligt gennem livet. Deres kompetencer, forståelse af egen adfærd og evner, herunder evnen til at indgå i fællesskaber i den digitale verden, skal udvikles tilsvarende.

Digitale teknologier og samfundsforandringer er kommet gradvist til og har udvidet, erstattet og eller transformeret arbejdet med børns læring gennem det sidste årti. For en stor del af pædagogerne, lærerne og lederne i Rudersdal kommune er den digitale dimension af pædagogik og undervisning ligeledes kommet gradvist til igennem praksislivet.

Der ligger, for de fagprofessionelle, en opgave i at danne og uddanne børn og elever til at udvikle en reflekteret, kritisk og kreativ anvendelse af de digitale løsninger og teknologier de anvender.

I praksisguide kan du som pædagog, lærer, vejleder og leder hente hjælp og inspiration til arbejde med digitalisering på dagtilbud og skole.

Praksisguiden er under løbende udvikling og vil indeholde:

• Baggrund for strategien

• Kendetegn for dagtilbud og skole.

• Eksempler på god praksis fra områderne.

• Teoretisk viden, publikationer, modeller og artikler.

• Værktøjer til refleksion og udvikling af praksis.

Rigtig god fornøjelse