Alle elever skal lære at lære mere

"Alle elever skal lære at lære mere" er et flerårigt forløb, hvor vi siden 2015 har arbejdet sammen med Gentofte og Gladsaxe Kommuner om at udbrede den viden og de tilgange, der knytter sig til Synlig Læring og til det langsigtede mål om at skabe en skole, hvor lærere og pædagoger ser elevernes læring og udvikling gennem børnenes øjne, og hvor eleverne i langt større omfang lærer at mestre deres egne læreprocesser.

Forløbet arbejder ud fra fire fælles praksismål:

Den synligt lærende elev: Eleverne kender deres læringsmål og kan forklare hvor de er, hvor de skal hen og hvordan de kommer det.

Kend din virkning: Vi bruger systematisk indsamlet viden som vigtige udsagn om vores betydning for elevernes progression.

Inspireret og passioneret undervisning: Vi er nysgerrige og engagerede i en professionel dialog om vores betydning for elevernes progression.

Feedback: Vi giver og modtager effektiv feedback på alle niveauer.

Inden for disse temaer, har der de seneste år været sat særligt fokus på brugen af SOLO-taksonomien, Feedback, brugen af data i undervisningen og læreres og pædagogers professionelle samarbejde. Skolerne har haft mulighed for at prioritere og knytte temaerne sammen, så de passede til den udvikling skolen i øvrigt har været inde i.

Derudover har kompetenceudviklingsstrategien bygget på to hovedspor:

1: Uddannelse af instruktører eller frontløbere, der kan hjælpe deres kollegaer igang med en praksisudvikling inden for deres felt på egen skolen. Med til denne strategi hører dog også en mindre gruppe af særligt erfarne instruktører som på tværs af kommunerne, der kan bistå skolerne med det arbejde.

2: En serie af fordybelsemoduler, hvor deltagerne får lejlighed til at dykke ned i temaer inden for synlig læring, der omhandler fx læringsstrategier, Rum og relationer eller en projektbaseret undervisningsmodel, der hedder "Følg din nysgerrighed"?

Forløbet har naturligvis været kraftigt påvirket af nedlukningen, men en statusundersøgelse gennemført på alle 32 skoler i foråret 2021 viser, at udviklingen fortsat er igang og der er stor opbakning til gå videre med de spor skolerne havde lagt ud før Coronaepedemien.

Du kan læse meget mere om projektet her: alleeleverskallære.dk