Den digitale verden i dag

Tekst der beskriver digitale handlingerVi lever i dag i en digital verden, hvor vi alle bliver mødt af utrolige mængder af information. Flere og flere opgaveløsninger i vores samfund overtages af forskellige former for teknologier. Teknologierne bliver bedre til at forstå og forudsige vores behov gennem bearbejdning af enorme mænger data.

Den digitale udvikling vil ændre på jobmarkedet. Nogle jobtyper vil forsvinde som en del af en digital udvikling, mens andre typer af jobs vil opstå. Hvor det er forholdvis nemt at analysere sig frem til hvilke jobtyper der forsvinder, er der vanskeligere at spå om hvilke der opstår.
Der er størst risiko for at rutinemæssige jobs forsvinder, mens jobs der involverer kreativ tænkning og er dialogbaserede/forhandlingsbaserede vil opstå.

Det at opnå kendskab til sig selv, er en dannelsesproces, der varer hele livet. En del af den proces er at blive ved med at lære. Det er en forudsætning for at blive ved med at være relevant i- og mestre en foranderlig fremtid, hvor nye teknologier disrupter vante processer.