SAMR Model

Billede af SAMR ModellenVi ønsker at bevæge os i retning, hvor de digitale muligheder skaber nye scenarier for det gode læringsforløb. Det fordrer en forståelse for, hvordan teknologien kan være med til at ændre betingelserne for pædagogik og undervisning.

SAMR modellen beskriver, hvordan brugen af teknologier på 4 forskellige niveauer, hver især bidrager til undervisningen.

• Redefination (Omskabelse)
  • Modification (Ændring)
  • Augmentation (Udvidelse)
  • Substitution (Erstatning)

De fire niveauer giver en indsigt i teknologiens måder at indgå i pædagogik og undervisning. Den kan på den ene side være med til at transformere læringsaktiviteter og tilbyde muligheder, der ikke var tilgængelige uden brug af teknologi. På den anden side kan den tilbyde nyttige hjælpefunktioner for den professionelle og barnet, samt særlig assistance til udvalgte børn.

Det gode læringsforløb er kendetegnet ved en reflektion og aktiv stillingtagen til, hvordan de 4 niveauer indtænkes i udformningen af læringsforløbet. Derigennem møder barnet digitalisering som meningsgivende og som en tilgang, der kan være med til at transformere læringsaktiviteter, så de fremstår relevante i forhold til det 21. århundreds kompetencer.