Den professionelles rolle

Lærer og eleverDen fagprofessionelles opgave handler om at differentiere indsatsen i forhold til børns forskellige forudsætninger.

Her er evnen til at gå kritisk på opdagelse i- og eksperimentere med teknologi et væsentligt fokus for både den professionelle og barnet.

Arbejdet med læring og digitale kompetencer i praksis fordrer, at der sættes fokus på den professionelle som vejleder i børn og unges læringsprocesser, frem for en formidler af viden.

Brugen af iPad eller andre teknologier kan skabe virkelighedsnære læringssituationer, hvor læreren eller pædagogen er mere end en ressource til det rigtige svar.

Læring gennem brug af digitalisering åbner op for at den professionelle kan positionere sig anderledes i forhold til det enkelte barn. Derigennem skabes der muligheder for at børnene oplever en større grad af involvering i læreprocessen.

Digitaliseringen bliver første skridt mod løsningen af opgaven - hvis digitaliseringen ikke kan løse opgaven hensigtsmæssig går vi mod analoge løsninger.